جستجو

انواع راه های اوزون تراپی و روش های مصرف آن

خلاصه آنچه در این مقاله خواهید خواند :

آشنایی با پنج روش مصرف ازن برای درمان
مزیت های تزریق مستقیم در مقابل اتوهموتراپی
شناخت روشی که زخم معده را درمان می کند
درمان بیماری هایی مانند سینوزیت ، آلزایمر ، پارکینسون و .. که با دمیدن انجام می شود
آشنایی با روش های مصرف پوستی

راه های اوزون تراپی

انواع راه های اوزون تراپی

راه های اوزون تراپی و روشهای مصرف در اوزون تراپی چیست؟  از آنجا که اوزون تراپی برای اولین بار در دهه ۱۸۸۰ انجام شد، راه های اوزون تراپی نیز توسعه یافت. این روشها را میتوان به پنج دسته تقسیم کرد:
تزریق (اتوهموتراپی؛ یا تزریق مستقیم بداخل ورید، شریان، عضله، مفصل؛ یا بطورمستقیم بداخل تومور)
دمیدن (در گوش، واژن، مقعد، مجرای خروجی مثانه)
استنشاق (ایجاد حباب از طریق روغن زیتون)
خوردن (آب اوزونه)
از طریق پوستی (تحت جوی؛ کیسه گذاری؛ تن پوش؛ روغن زیتون ازنه؛ حجامت با قیف؛ سونای بخار)

 

تزریق مستقیم در مقابل اتوهموتراپی

اتوهموتراپی توسط دکتر هانس ولف در سال ۱۹۶۱ بعنوان جایگزینی برای تزریق مستقیم توسعه یافت. دکتر ولف روش گرفتن ۵۰ تا ۵۰۰ سی سی خون در یک ظرف، تزریق اوزون بداخل آن و سپس تزریق مجدد آن به بیمار در مدت ۲۰ دقیقه از طریق وریدی را ایجاد کرد.
مشکلات مختلفی وجود داشت که بر آنها غلبه شد. انعقاد خون با قرارگیری در معرض هوا، پس باید روشی پیدا می شد که از انعقاد جلوگیری می کرد. کبد معمولا برای جلوگیری از لخته شدن خون در بدن هپارین ترشح می کند. تاثیر هپارین سدیم در جلوگیری از لخته شدن خون در خارج از بدن تشخیص داده شد. بعدها زمانی که اثر هپارین در ایجاد مسائلی در برخی بیماران دارای مشکلات کبدی (به خصوص سیروز) مشاهده شد، برخی پزشکان استفاده از سیترات سدیم را اتخاذ کردند. با این حال، هپارین هنوز بطور گسترده استفاده می شود زیرا تاثیر سیترات سدیم کمتر است و گرچه اثر هپارین بر کبد سخت بوده و سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن شناخته شده است.
رگ مناسب برای گرفتن خون نیاز بود و شرکت آلمانی هانسلر شروع به تولید و بازاریابی لوازم فلاسک خلاء برای آسانتر کردن کار پزشکان برای انجام این درمان نمود. شرکت هانسلر، قدیمی ترین شرکت ژنراتور اوزون پزشکی تجارتی است که بر اساس ثبت اختراع سال ۱۹۵۷ لوله ژنراتور اوزون تخلیله کرونای دابل دی الکتریک دکتر یواخیم هانسلر پایه گذاری شد.

 

تعدادی از مزایای اتوهموتراپی در مقابل تزریق مستقیم عبارتند از:

نیاز به هپارین که می تواند به کبد آسیب رساند و سیستم ایمنی را سرکوب کند و ممکن است باعث خونریزی غیرقابل کنترل شود، نداردنیاز به لوازم فلاسک خلاء گرانقیمت یکبار مصرف و تجهیزات آلوده دور ریختنی پس از آن ندارد
نیاز به زمان برای مخلوط شدن اوزون در خون یا انتظار برای تزریق مجدد آهسته ندارد
از آنجا که قلب همه خون را پس از تزریق در هشت دقیقه پمپ می کند، همه ۶ لیتر خون، بجای فقط ۵۰ تا ۵۰۰ سی سی پاکسازی می شود
شروع مرحله بحرانی درمان مطلوب آسانتر است
کار درمانی کمتر نیاز است، چون هر بار کار بهتری انجام می شود
چون تزریق مستقیم به تومور نمی تواند صورت گیرد پس مایع حاصل با همان سوزن آسپیره و تخلیه می شود

 

۲) دمیدن[۱]

از دیگر راه های اوزون تراپی دمیدن است دمیدن، بسیار مفید، انجام دادن آن آسان و ارزان است و اکنون به طور گسترده در خانه استفاده می شود. دمیدن در گوش بسیار عالی است برای: عفونت گوش؛ التهاب زائده استخوان تمپورال در پشت گوش[۲]؛ مشکلات شنوایی ناشی از کاندیدا (نوعی قارچ)؛ زنگ زدن گوش[۳]؛ (و فراتر از گوش) سینوزیت؛ تباهی لکه زرد[۴]؛ آماس رنگدانه شبکیه؛ زکام؛ آنفولانزا؛ برونشیت؛ آسم؛ آلزایمر؛ پارکینسون؛ حتی سرطان مغز.
دمیدن واژنی برای هر نوع مشکل واژنی، میزراهی، تخمدانی یا زیر شکمی از جمله بیماری التهابی لگن، فیبروید و غیره استفاده می شود. ازن از دمیدن واژنی وارد سیستم لنفاوی و جریان خون خواهد شد.
دمیدن روده‌ای نیازمند یک تنقیه مقدماتی است. این کار برای مشکلات روده بزرگ نظیر ورم مخاط روده بزرگ، آماس روده بزرگ، تحریک روده، بیماری کرون و سرطان روده بزرگ استفاده می شود.
دمیدن میزراهی برای عفونت مثانه، STD، تورم حالب، بزرگ شدن پروستات و سرطان پروستات و مثانه استفاده می شود.

 

۳) استنشاق

از دیگر راه های اوزون تراپی استنشاق است اوزون می تواند استنشاق شود اگر ابتدا از طریق روغن زیتون کاملا خام عبور داده شود. این برای آسم ناشی از عفونت باکتریایی یا ویروسی مفید است. تکرار درمان برای ۳ تا ۶ هفته به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، معمولا کافی است. استفاده همزمان از آهنربا درمانی، مفید است و می تواند به آسانی به وسیله قرار دادن یک آهنربا بر روی سینه به شکلی که قطب شمال آن رو به بدن باشد، صورت گیرد.

 

۴) نوشیدن آب ازونه

شش تا هشت لیوان در یک روز، سطح بالای اکسیژن رسانی را در بدن ایجاد خواهد کرد و به رفع مسمومیت کمک می کند. اوزون را از یک لیوان آب برای مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه عبور دهید و سپس با معده خالی آن را میل کنید. این کار همچنین هلیکوباکتر پیلوری را که منشا زخم معده است نیز در معده نابود خواهد کرد.

 

۵) پوستی

از دیگر راه های اوزون تراپی مصرف پوستی اوزون برای ۱۲۰ سال است که وجود دارد و اخیرا در حال محبوب شدن است. پوست در مقابل اکسیژن، نیمه متخلخل محسوب می شود و ۷% از تنفس از طریق پوست صورت می گیرد.
تکنیک های مختلفی برای استفاده از ازن از طریق پوست وجود دارد:
الف) زیراتمسفری
ب) بستن پارچه دور یک اندام
پ) لباس
ت) روغن زیتون ازن دار
ث) حجامت با یک بادکش
ج) مخزن بخار

 

الف) استفاده از زیراتمسفری نیازمند یک دستگاه برای پوشاندن یک اندام، کاهش فشار به وسیله یک پمپ خلا و ارسال اوزون به طور مستقیم در نزدیکی محل مورد نظر است. اثر این تکنیک برای مشکلات مختلفی نظیر قانقاریای گازی و زخم باز اثبات شده است.
ب) پوشاندن یک اندام، بسیار مشابه است اما فقط نیاز به یک کیسه پلاستیکی تمیز دارد به منظور محدود کردن ازن به ناحیه ای است که باید مورد درمان قرار گیرد. اندام ابتدا به منظور کمک به نفوذ اوزون از طریق پوست، مرطوب شده، سپس اندام توسط کیسه پلاستیکی محصور و ازن به وسیله لوله سیلیکونی از ژنراتور وارد کیسه می‌شود. بالای کیسه با دقت با یک نوار پارچه ای یا یک تسمه چرمی بسته می شود. اگر آهنگ حریان بالای ۱/۸ ۱/m باشد آنگاه یک خروجی در بالای کیسه، مورد نیاز خواهد بود تا در صورت لزوم، ازن اضافی را خارج کرده و مانع فشار مضاعف شود. اگر آهنگ جریان، بسیار پایین در حدود ۱/۱۶ ۱/m یا ۱/۳۲ ۱/m باشد، نیازی به خروجی نیست چون کیسه در طول ۳۰ دقیقه درمان، پر نخواهد شد. این تکنیک برای سال های زیادی استفاده شده است و مخصوصا برای گردش خون معیوب در پای افراد دارای دیابت مفید است و درمان توسط قطع عضو را از بین می برد.
پ) یک لباس تشکیل شده از مواد مقاوم به ازن، نوعا تیوک یا نایلون است که در مچ دست، گردن و مچ پا، مهر و موم شده است (اگر کفشی به لباس متصل نباشد). ضروری است که ابتدا فرد به حمام برود و سپس در حالیکه هنوز خیس است وارد لباس شود تا به انتقال ازن کمک شود. لوله سیلیکونی از ژنراتور از طریق گردن یا آستین، وارد لباس می شود. ازن به مدت ۳۰ دقیقه با آهنگ ۱/۸ ۱/m یا ۱/۴ ۱/m وارد می شود. این روش به علت حس مرطوب و چسبناک لباس بر روی پوست، در حال از دست دادن محبوبیت است.
ت) روغن زیتون ازن دار به صورت مصرف موضعی برای ۱۰۰ سال استفاده شده است و سودمندی آن برای مشکلاتی نظیر آکنه، بریدگی، کبودی، سوختگی، اگزما، آفتاب سوختگی، عفونت پوستی و غیره اثبات شده است. استفاده از آن پس از یک جلسه پوشاندن اندام نیز سودمند است.
ث) حجامت با یک بادکش، یک تکنیک پوستی جدیدتر است که ازن را با یک آهنگ جریان بسیار پایین، وارد یک ناحیه بسیار محدود می کند. در ابتدا ناحیه ای که باید مورد درمان قرار گیرد (نوعا کبد، پانکراس، طحال، روده، کلیه یا غده فوق کلیوی) با یک پارچه نمدار گرم، مرطوب می شود و سپس یک لوله پلاستیکی با شدت در بالای ناحیه قرار می گیرد. آهنگ جریان به منظور جلوگیری از تجمیع فشار در زیر ظرف و نشت احتمالی، محدود به ۱/۳۲ ۱/m است. درمان نوعا به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صورت می پذیرد. نتایج مثبت با استفاده روزانه برای هپاتیت، دیورتیکولیت، تورم پانکراس، عفونت کلیه و ناتوانی غده فوق کلیوی به دست آمده است.

 

گردآوری و تنظیم : تالیف دکتر سائول پرسمن

ترجمه : واحد ترجمه متون

بازنگری : وحید میرزاآقایی ( محقق و پژوهشگر ازن )

عنوان مقاله : انواع راه های اوزون تراپی

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

_________________________
[۱] Insufflation
[۲] Mastoiditis
[۳] Tinnitus
[۴] Macular degeneration

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب