جستجو

ازن و عفونت های بیمارستانی

ازن و عفونت های بیمارستانی

 

( نوامبر۲۰۰۵- لارنس فرانکن )      ترجمه : دکتر علی واهب نیا

تاثیر بر سلامت انسان

عفونت های  بیمارستانی ، عفونت های اکتسابی از بیمارستان  و هر مرکز آموزشی درمانی دیگر مانند خانه سالمندان و کلینیک های بهداشتی می باشند. بنظر می رسد اهمیت عفونت های بیمارستانی تنها در این چند دهه گذشته بهتر درک شده است. عفونت های بیمارستانی فشار زیادی را بر کل جمعیت جامعه انسانس وارد کرده است . . تخمین زده می شود که در ایالات متحده بیش از دو میلیون عفونت بیمارستانی در هر سال رخ می دهد (Yalcin, 2003  )  . از سال ۱۹۹۵، عفونت های بیمارستانی هزینه ای بالغ بر $ ۴۵۰۰۰۰۰۰۰۰ ( چهار و نیم میلیارد دلار ) در بر داشته و منجر به مرگ و میر یبش از ۸۸۰۰۰ ( هشتاد و هشت) هزار نفرشده است و هر ۶ دقیقه یک مورد مرگ به این نرخ در حال رشد اضافه می گردد  (Weinstein ،۱۹۹۸).

باور بر این است که قسمت اعظم (۸۰%)عفونت های بیمارستانی توسط  فلورا میکروبی  که بیماران به مراکز بهداشت و درمان انتقال می دهند بوجود می آیند (Tilton,2003). بنظر می رسد که این میکرو فلورا نسبت به محیط های جدید فرصت طلب بوده و توانایی تطبیق با روش های پزشکی را دارا می باشد. دیگر عفونت های بیمارستانی (۱۰٪ تا ۲۰٪ )آلودگی های ذیل را در محیط های بهداشت و درمان شامل می شوند.

قارچ  یکی از عوامل مهم عفونت های مراقبت های بهداشتی می باشد. به عنوان مثال گونه های” قارچ کاندیدمیا ” ، چهارمین دلیل منجر به عفونت های جریان خون بیمارستانی در بیمارستان های ایالات متحده آمریکا می باشد (Gudlaugsson et al., 2003) . داده ها نشان داده اند که بیمارانی که مبتلا به قارچ کاندیدا (candidemia ) هستند بخاطر همین عفونت در طول بستری شدن در بیمارستان به مرگ مبتلا می گردند(Gudlaugsson et al., 2003 . با توجه به تحقیقات ” Gudlaugsson  ” و همکارانش ، پیشگیری از عفونت های مراقبت های بهداشتی ناشی از گونه های قارچ کاندیدمیا باید در اولویت برای هر مرکز آموزشی درمانی باشد.

عفونت های حوزه بهداشت و درمان در مراکز درمانی دارای منابع متعدد ی می باشند که باعث گسترش بیماری های عفونی می گردند. این منابع با تسهیلات مراقبت های بهداشتی عبارتند از: ارتقاء مراقبت های بهداشتی (که اغلب  منجر به منابع جدیدی برای عفونت می شوند )، کاهش در نیروی انسانی در بسیاری از تسهیلات مراقبت های بهداشتی که برکارکنان پزشکی ترجیح داده شده اند(۲۰۰۴ – Chotani). به نظر می رسد عامل انسانی به عنوان یکی از بزرگترین نگرانی ها درمراقبت های بهداشتی توسط کارکنان و انتقال عفونت از بیمار به بیمار باشد. بسیاری از متخصصان سلامت بر این باورند که بهترین راه برای مقابله با این عامل ، حذف عامل انسانی در هر زمان و هر کجا که ممکن باشد (کوهن و همکاران، ۱۹۹۹). این امر بشرطی مقدور می باشد که از دستگاههای ایمن تری در مراکز درمانی بهره وری گردد تا احتمال خانه کردن عفونت در مراکز به حداقل برسد .

پیشگیری ازعفونت های بیمارستانی

برنامه کنترل عفونت موفقیت آمیز نه تنها می تواند به کاهش میزان مرگ و میر در بیمارستان ها کمک کند بلکه می تواند برای سازمان بهداشت و درمان بسیار مقرون به صرفه باشد (Khon etal., 1999) . با توجه به اینکه یک سوم از تمام عفونت قابل پیشگیری می باشند ، اقدامات پیشگیری و کنترل نیاز به یک اولویت برای هر سازمان مراقبت های بهداشتی می باشد( ۲۰۰۳ (Tilton, . برای مبارزه با عفونت هایی که درمراکز بهداشتی درمانی رخ می دهند یک روش یکپارچه با استفاده از اقدامات مختلف پیشگیری با بالاترین اثر گذاری در نظر گرفته شده است (۲۰۰۳(Tilton.  . این شامل اقداماتی از قبیل : اجرای رویه های بهداشتی مناسب توسط کارکنان مراقبت های بهداشتی در مراکز مربوطه ، ابداع روش های پزشکی تهاجمی در مقابل آلودگی ها ، برنامه های ضد عفونی نمودن استخرها و ضدعفونی مستمر و مداوم محل و تجهیزات در سراسر مراکز مراقبت های بهداشتی رایگان . برنامه های کاربردی ضد عفونی برای منازل هم توصیه می گردد خاصا برای افرادی که درمان های مصونیت عفونی را طی کرده اند و یا افرادی که مراجعت های کثیر به مراکز درمانی و مراقبتی دارند. همانطور که قبلا ذکر شد، تعداد زیادی از عفونت ها (۸۰٪) توسط بیمار به بیمارستان منتقل می گردد.

ضد عفونی به معنای استفاده از یک روش شیمیایی برای از بین بردن میکروارگانیسم های بیماری زا ، تقریبا درهمه جا به رسمیت شناخته شده است اما نه لزوما در تمام اشکال میکروبی در اشیاء بی جان  (Tilton, 2003) . ضد میکروب هایی مانند  ید، کلرهگزیدین ، محلول الکل ایزوپروپیل ۷۰٪  و هگزاکلروفن ( ماده متبلورباکتری کش )اغلب در بیمارستان ها و دیگرمراکز مراقبت بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند. کلرهگزیدین و هگزاکلروفن در برابر بسیاری از میکرو ارگانیسم ها فعال عمل می نمایند اما در برابر  Gram-negative bacteria “”  (                            ) عملکرد ضعیفی دارند .

ازن عامل قدرتمند ضد میکروبی می باشد که در طیف گسترده ه یافت می گردد و در برابر باکتری ها ، قارچ ها، ویروس ها، تک یاخته ها، و بذرهای باکتریایی و قارچی موثرمی باشد(Kim, Yousef, & Chrism, 1999)  . فعالیت ضد میکروبی ازن بخاطر اثر اکسید کنندگی قوی آن است ، که باعث تخریب اسیدهای چرب در غشای سلولی می گردد.

یک معضل بزرگ در عفونت های مراقبت های بهداشتی و کنترل اینست که برخی از گونه های باکتری ها در برابر مواد شیمیایی خاص ضد عفونی کننده می توانند ایجاد مقاومت نمایند (Tilton، ۲۰۰۳) . از سوی دیگر ازن در طی چند ثانیه باکتری ها را طی یک فرایندی بنام ” cell lysing ” (                           ) می کشد. ازن بطور مولکولی غشاء سلول را پاره می نماید و باعث پراکنده شدن بخش سیتوپلاسم سلول شده و فعال شدن مجدد را( خواص قبلی را داشتن ) غیر ممکن می سازد . بهمن خاطر میکروارگانیزم ها نمی توانند سویه های مقاومت ازن را افزایش دهند بنابراین از بین بردن میکرو ارگانیزم ها نیازمند تغییرات دوره ای آفت کش ها می باشد (Pope et al., 1984) . با لحاظ مزایای کاربردی چنین روشی ، فناوری ازن در یک استراتژی ترکیبی برای جلوگیری از عفونت ها ی بیمارستانی خوب عمل می نماید.

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب