جستجو

برخی از کاربرد اکسیژن فعال(کاربرد ازن)

5%d8%b2%d9%88%d9%86-%d8%b3%d9%86%d8%aa%d8%b1

 

کاربرد ازن (اکسیژن فعال ) در بوزدایی

کاربرد ازن در رفع آلودگی،امروزه آلودگی هوا یکی از نگرانیهای مردم برای سلامتی می باشد .افرادی که در معرض آلودگی هوا هستند در معرض انواع بیماریها و نارسائیهایی که ریشه در تنفس دارند، قرار می گیرند. بو یکی از شاخص های مشهود آلودگی هوا است که از منابع مختلفی مانند  فاضلاب های شهری و صنعتی ، زباله ها، حیوانات ، دخانیات، گازهای شیمیایی منتشر شونده از کارخانه ها و کارگاههای تولیدی و غیره به وجود می آید.

مضرات بو حتی در غلظتهای پایین نیز در انسان منجر به تنشهای روانی خواهد شد. بوهای ناخوشایند باعث کم اشتهایی، مصرف کمتر آب, اختلال در تنفس، تهوع و استفراغ و آشفتگی ذهنی می شوند ، لذا با توجه به مشکلات ذکر شده ، اهمیت کنترل و بوزدایی از محیط مشخص می شود.

بو نشان دهنده وجود آلودگی میکربی در محیط است. باکتریها، هاگ ها و قارچها و اسپورهای منتشر شونده از طریق هوا و باکتریهای منتشر شونده توسط هسته قطرهDroplet nuclei  اغلب همراه با مولکولهای بوزا به اطراف پراکنده می شوند.

بو نخستین مشکل در هنگام ایجاد تاسیسات تصفیه فاضلاب با سیستم لجن فعال است و در خلال چند سال گذشته، کنترل بو یکی از مشکلات اصلی در طراحی و بهره برداری تاسیسات جمع آوری ، تصفیه و دفع فاضلاب با سیستم لجن فعال بوده  است.

بوی فاضلاب شهری معمولاً از گازهای حاصل از تجزیه مواد آلی یا از مواد افزوده شده به فاضلاب ناشی می شود. فاضلاب تازه بوی مشخص و تاحدی ناخوشایند دارد اما بوی آن از بوی فاضلابی که تجزیه  بی هوازی (بدون اکسیژن) شده، کمترآزاردهنده است. فاضلاب های صنعتی حاوی ترکیبات بودار و یا ترکیبات دیگری هستند که در طی فرآیند تصفیه فاضلاب تولید بو می کنند.

مشخصترین بوی فاضلاب مانده یا عفونی بوی هیدروژن سولفید است که به وسیله میکروارگانیسم های غیر هوازی که سولفات را به سولفید تبدیل می کنند ، به وجود می آید.

 

برطرف کننده ویروس آنفولانزا

آنفولانزای خوکی با سرعتی سرسام آور تمام کره خاکی را درمی نوردد و هر روز قربانی می گیرد. این ویروس در محیط بسته از طریق هوا و یا از طریق میوه، سبزیجات که توسط دست های آلوده مورد تماس واقع شده باشند انتشار می یابد.

سیستم اکسیژن فعال (ازن o3) یکی از قویترین سیستم های ضدعفونی کننده در جهان است که بر روی تمام آلودگی ها موثر است، این سیستم نه تنها ویروس آنفولانزا را از بین می برد بلکه تمام ویروس ها، قارچ ها و باکتری های قوی را نابود می کند و کلیه آلودگی های میکروارگانسیمی و شیمیایی را از بین می برد.

امروزه با توجه به شیوع روزافزون آلودگی های مقاوم و متفاوت در جهان از جمله آنفولانزای نوع A، سیستم تولید گازاکسیژن فعال (ازن) قادر است به سهولت نسبت به ضدعفونی و استریل محیط های بهداشتی و در مانی اقدام موثر نماید و نگرانی های موجود را به حد قابل توجه ای کاهش دهد.

 

کاربرد ازن در درمان و بهداشت دهان

مطالعات کلینکی در سال های اخیر ثابت کرده اند که میلیون ها باکتری مضر، در هر موی مسواک معمولی زندگی می کنند. موهای مسواک از طریق باکتری های هوازی که مخصوصاً در حمام به صورت فراوان یافت می شوند باقی مانده خمیر دندان و ذرات ریز غذا را در دهان آلوده می‌کنند بدین ترتیب مسواک می تواند در زمان استفاده انواع بیماری ها و امراض را به بدن منتقل کند.  دهان، خانه صدها گونه باکتری است. قسمت عقبی زبان دارای فرورفتگی های کوچک زیادی است که باکتری ها می توانند در آنها پنهان شوند ، این باکتری ها ترشحات پشت بینی و سایر زبریهای دهان را که می توانند در آنجا جمع شوند را تجزیه می کنند که منبع اصلی بوی بد دهان است . همچنین موادی که از متابولیسم این باکتریها ایجاد می شود  سبب کرم خوردگی و پوسیدگی دندان می گردد .

اکنون کافیست باکتری های مضر در تماس و مجاورت اکسیژن فعال قرار گیرند تا در نهایت به طور شگفت انگیزی تجزیه و نابود گردند . حال چنانچه در زمان مسواک زدن به جای استفاده از خمیر دندان از آب حاوی اکسیژن فعال استفاده نمائید ، امکان زیر را برای شما به ارمغان می آورد .

۱ . رفع سریع بوی بد دهان

۲ . سفید شدن دندانها در دوره زمانی محدود بطوریکه رنگ زرد اضافه بر روی مینای دندان را تجزیه و از بین می برد

۳ . حذف باکتری های پنهان در فرو رفتگی های سطح زبان

۴ . جلوگیری از پوسیدگی ، کرم خوردگی و عفونتهای دندانی بطوری که حتی بیمار می تواند پس از حذف عفونتهای دندان های خراب ، از انتقال و شیوع مجدد عفونت جلوگیری نموده و آبسه و درد دندان را از بین ببرد و به همان شکل از دندان استفاده نماید .

۵ . درمان حساسیتهای دندانی ، مخصوصاً مشکلات مربوط به دندان های مصنوعی در این خصوص را از بین می برد .

۶ . جلوگیری و رفع خون ریزی لثه

۷ . جلوگیری و کاهش جرم های اطراف دندان

۸ . جلوگیری از انتقال آلودگی به بدن

۹ . درمان عفونتهای گلو ، دندان و برفک های دهانی

 

کاربرد ازن در سلامت کودکان

اسباب بازی های بچه ها متداول ترین روش پراکندگی باکتری ها و میکروب ها می باشند که منجر به بیماری و ابتلا به بیماری های واگیردار می شوند تمام موسسات مربوط به مراقبت های همگانی پیشنهاد می کنند که اسباب بازیها باید بطورمنظم ضد عفونی شوند و تنها روش سالم ضدعفونی آب حاوی اکسیژن فعال (ازن)می باشد. اسباب بازی ها را یا با شوینده ها و یا آب و صابون می شویند. شوینده ها موثرتر از آب و صابون می باشند ولی بقایای شیمیایی برجای می گذارند که می توانند موجب بیماری شوند آب ازن دار شده در بسیاری موارد موثرتر از شوینده جهت از بین بردن باکتری ها و میکروب ها عمل می کند و هیچ باقیمانده شیمیایی مضری نیز بجا نمی گذارد همچنین سرشیشه ها و پستانک ها زمینه بسیار مناسبی برای تکثیر باکتری ها می باشند که می توانند منجر به بیماری و خرابی دندان های بچه شوند. خیس بودن دائم این اشیاء موجب رشد باکتری ها می شود.علاوه براین باکتری ها از خوراک یا آبی که بچه می نوشد تغذیه می کنند خرابی دندان یک مشکل جدی برای بچه ها می باشد چون منجر به دندان دردهای اساسی می شود و مشکلاتی را برای جویدن او بوجود می آورد از این رو هضم غذا، صحبت کردن و رشد دندان را با مشکل روبرو می سازد.و می توان گفت روش موثر و بی ضرر دیگری برای نابودی باکتری ها در شیشه ها، سرشیشه ها و پستانک ها بجز استفاده از آب ازن دار شده وجود ندارد.

 

کاربرد ازن در پاکسازی و  پالایش یخچال  

 

مطالعات نشان می دهند که اکسیژن فعال در نابودی میکروارگانیسم ها، باکتری ها و مواد شیمیایی ارگانیک مثل آفت کش ها و مواد افزودنی در غذای فاسد موثر می باشد .پالایشگر  می تواند اکسیژن فعال را بوجود آورد و آن را از طریق لوله خروجی داخل یخچال به شکل گاز منتقل کند اکسیژن فعال باکتری هایی مثل سالمونلا ای کولی و سایر پاتوژن های بیماری زای غذایی ومیکروارگانیسم های فاسد کننده مواد غذایی را در سطح غذا، از بین می برد. علاوه براین اکسیژن فعال انواع مواد شیمیایی مثل آفت کش ها و مواد افزودنی برروی سطح غذاها را درمحصولات فرعی بی ضرر می سازد و همچنین مانع از رشد آلودگیها و پراکندگیشان در غذاهای دیگر می شود. ایده آل ترین زمان گاز زنی ۵ دقیقه است. ولی اگر شما  آلوده کننده قوی تری دریخچالتان دارید می توانید تصفیه کننده را به طورمداوم حتی تا یک ساعت بکار برید یا حتی به مدت زمان طولانی تر تا آلوده کننده کاملا از بین برود.و این موضوع صحت دارد خواه اکسیژن فعال به صورت مایع مثل آب حاوی اکسیژن فعال و خواه به شکل گاز مثل هوای

حاوی اکسیژن فعال توسط پالایشگر پخش شود.این دستگاه دارای لوله ای است که قطر کوچکی دارد و به شما امکان می دهد آن را از طریق درب یخچال بدون دخالت مانعی بین درب یخچال و قاب داخل یخچال قراردهید.

 

کاربرد ازن و درمان برای پوستی سالم تر و نرم تر

اکسیژن فعال جهت از بین بردن باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها در استخرها و وان های چوبی بزرگ، بسیار موثرتر و مقرون به صرفه تر از سایر مواد ضدعفونی کننده می باشد. در نتیجه، آب شما بسیار تمیز تر و سالم تر می شود و کمتر احتمال می رود باکتری ها و میکروب ها را به افرادی انتقال دهد که در وان حمام می باشند. همچنین بو یا رایحه بسیار بهتری دارد. اکسیژن فعال هیچ گونه باقی مانده شیمیایی را بر جای نمی گذارد بنابراین برای پوست و مو بسیار بهتر است. اکسیژن فعال همچنین می تواند به آب حمامتان جهت سلامت بیشتر و پوست نرم تر افزوده شود. بدین ترتیب باکتری ها و میکروب ها را در پوستتان از بین می برد.

باکتری ها و میکروب ها در روی پوستتان منجر به ناراحتی های پوستی، عفونت ها و حتی آلوده کننده های کثیف می شوند. اکسیژن فعال برای باکتری ها و میکروب ها بی نهایت کشنده و مهلک است. با نابودی این میکروب ها پوست شما سالم تر، براق تر و شفاف تر به نظر می رسد.

 

کاربرد ازن در ضد عفونی شیشه ، سرشیشه و پستانک بچه

سرشیشه ها و پستانک ها زمینه بسیار مناسبی برای تکثیر باکتری ها می باشند که می توانند منجر به بیماری و خرابی دندان های بچه شوند. خیس بودن دائم این اشیاء موجب رشد باکتری ها می شود.علاوه براین باکتری ها از خوراک یا آبی که بچه می نوشد تغذیه می کنند خرابی دندان یک مشکل جدی برای بچه ها می باشد چون منجر به دندان دردهای اساسی می شود و مشکلاتی را برای جویدن او بوجود می آورد از این رو هضم غذا، صحبت کردن و رشد دندان را با مشکل روبرو می سازد.

روش موثر و بی ضرر دیگری برای نابودی باکتری ها در شیشه ها، سرشیشه ها و پستانک ها بجز استفاده از آب حاوی اکسیژن فعال وجود ندارد.لازم است که شیشه، سر شیشه و پستانک ها را درمحفظه آب سرد با زمان کافی برای غوطه وری کامل آنها قرار دهید. سپس باید فقط چند دقیقه اکسیژن فعال را به داخل آب تزریق نمائید  تا این اشیاء کاملا پاک و بی خطر شوند.لازم به ذکر است شما میتوانید لوازم را در کمد کوچک یا محفظه ایی قرار داده و گاز اکسیژن فعال را از طریق دستگاه پالایشکر چند دقیقه به داخل آن منتشر نمائید.

 

ضد عفونی اسباب بازی های بچه ها

اسباب بازی های بچه ها متداول ترین روش پراکندگی باکتری ها و میکروب ها می باشند که منجر به بیماری و ابتلا به بیماری های واگیردار می شوند تمام موسسات مربوط به مراقبت های همگانی پیشنهاد می کنند که اسباب بازیها باید بطورمنظم شسته شوند. تنها روش سالم شستشو آب حاوی اکسیژن فعال است. اسباب بازی ها را یا با شوینده ها و یا آب و صابون می شویند. شوینده ها موثرتر از آب و صابون می باشند ولی بقایای شیمیایی برجای می گذارند که می توانند موجب بیماری شوند آب حاوی اکسیژن فعال در بسیاری موارد موثرتر از شوینده جهت از بین بردن باکتری ها و میکروب ها عمل می کند و هیچ باقیمانده شیمیایی مضری نیز بجا نمی گذارد

شما می توانید اسباب بازی ها را با قراردادن آنها در محفظه یا sink آب سرد و سپس آب را از طریق خروجی پالایشگر خانگی اکسیژن فعال را به داخل آن منتشر کنید. زمان بسته به میزان آلودگی و حجم آب دارد.

 

کاربرد ازن (اکسیژن فعال) در ضدعفونی حمام و یا آشپزخانه

در ارزشیابی های انجام شده در دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا مشخص شده است که آب حاوی اکسیژن فعال  برای تمیز کردن خاک و biofilm انواع مختلف سطوح بسیار موثرتر از سایر شوینده ها می باشد. بسیاری از مطالعات دیگر نیز تاثیر اکسیژن فعال  را در نابودی باکتری ها و میکروبهای دیگر اثبات کرده اند.

مهم تر آنکه اکسیژن فعال  هیچگونه باقیمانده شیمیائی خطرناک که از طریق سایر شوینده های خانگی بر جای می ماند از خود باقی نمی گذارد. آب حاوی اکسیژن فعال  کاملا سالم و طبیعی است و هیچ گونه  اثرات فرعی و مضری برجای نمی گذارد.

اکثریت قریب به اتفاق پاک کننده های خانگی دارای مواد مضر می باشند این مواد از طریق تنفس گازها تماس با پوست و حتی از طریق بلعیدن وارد بدن انسان می شوند. دانشگاه Penn state و سازمان های دیگرگزارش کرده اند که برخی مواد بکار رفته در پاک کننده های خانگی موجب سرطان در حیوانات می شوند و حتی در مورد ابتلا به سرطان در انسان ها مورد تردید می باشند. بخار شیمیایی شوینده های خانگی برای طولانی مدت درهوا باقی می ماند و می تواند در شرایط مختلف مضر باشد حتی وقتی که در مقادیر بسیار کم استنشاق شود.

اگر شما فردی را درخانه تان با بیماری آسم ( یا دیگر مشکلات تنفسی) آلرژیک نسبت به مواد شیمیایی یا با سیستم ایمنی ضعیف دارید گازهای ناشی از پاک کننده های خانگی می توانند مضر و آسیب رسان باشند. این بخارها مخصوصا برای بچه های زیر ۹ سال و افراد سالخورده و مادران باردار خطرناک می باشند. جهت استفاده از اکسیژن فعال  بعنوان ماده ضدعفونی کننده خانگی فقط لازم است آب سرد را در یک بطری اسپری به مدت ۵ دقیقه اکسیژن فعال را تزریق کنید و سپس آنرا به سطوحی که می خواهید تمیز کنید بپاشید فقط لازم است که حاوی اکسیژن فعال هر چه سریعتر به سطوح مورد ضدعفونی پاشیده شود. و ازآنجاکه اکسیژن فعال  تقریبا بعد از ۲۰ دقیقه در هوا از بین می رود بنابراین هیچ خطربعدی سلامت انسان را تهدید نمی کند.

 

ضد عفونی دست ها مخصوصاً در زمان آشپزی

یکی از متداول ترین روش های پراکندگی سالمونلا ای کولی و دیگر باکتری ها در مواد غذایی از طریق دست های افرادی است که غذا را آماده می کنند و حتی اگر شما فرد بسیار تمیزی باشید و آشپزخانه را تمیز نگه دارید باکتری ها می توانند به سادگی از طریق دست هایتان فقط بواسطه تماس باغذاهای نسبتاً آلوده پخش شوند و با دستهایتان شما می توانید آن را در غذاهای دیگر پخش کنید و این باکتری ها می توانند همراه سایر میکرب ها سریعاً رشد کنند.

همچنین بچه ها همیشه در نتیجه عمل باکتری ها  بیمار می شوند که از طریق افرادی که از آنان مراقبت می کنند و آنها را لمس می کنند به آنها  منتقل می شوند. حتی اگر شما فرد تمیزی هستید هر کسی که در تماس با شما قرار می گیرد هر روزه میلیون ها باکتری و میکروب را به شما انتقال  می دهد بچه ها نسبت به این میکروب ها و باکتری ها، آسیب پذیرتر می باشند چون سیستم های ایمنی بدنشان به خوبی رشد نیافته است.

آب حاوی اکسیژن فعال در از بین بردن باکتریها و میکروب ها بسیار موثرتر از صابون می باشد حتی صابون های ضد میکروب حاوی موادشیمیایی مضر می باشند. برای شستن دست هایتان در آب حاوی اکسیژن فعال فقط کافی است که اکسیژن فعال را با لوله نصب شده به دستگاه پالایشگر در محفظه یا sink آب سرد بچرخانید. این امربه شما امکان می دهد که بعدأ دست هایتان را در آب حاوی اکسیژن فعال فرو برید طی ۲ دقیقه دست هایتان ضدعفونی و کاملا بهداشتی می شوند.

 

ضد عفونی ابزارها و ظروف آشپزخانه

سالمونلا، ای کولی و بسیاری میکروبهای بیماری زای دیگر که موجب مسمومیت غذایی می شوند اغلب در ابزارها و ظروف آشپزخانه مخصوصاً زمانی که در حال آشپزی می باشید یافت می شوند.مثلاً گوشت ها اغلب اوقات مقدار کمی از این باکتری های بیماری زا را دارند. وقتی که این ابزار یا ظروف آشپزخانه در تماس با گوشت قرار می گیرند کمی از این باکتری ها را بخود می گیرند. در دمای اتاق، میکروب های غذایی بیماری زا که از طریق باکتری ها بوجود می آیند می توانند مرتباً افزایش یابند و به حدی برسند که باعث بیماری های غذایی شوند.

خیس کردن ابزارها و ظروف آشپزخانه که درتماس با گوشت و سبزیجات می باشند و می توانند حامل آلودگی باشند در آب حاوی اکسیژن فعال عوامل بیماری زا را از بین می برد. برای انجام این کار لازم است که فقط یک محفظه آب سرد را درحین آشپزی حاوی اکسیژن فعال کنید. سپس اگر از کارد یا سایر لوازم آشپزی برای برداشتن گوشت یا بریدن آن استفاده می کنید باید آن را در فواصل استفاده در آب حاوی اکسیژن فعال قرار دهید. همچنین می توانید گوشت را همراه با ابزار آشپزی در آب حاوی اکسیژن فعال قرار دهید.

 

عنوان مقاله : برخی از کاربردهای ازن یا اکسیژن فعال

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب