جستجو

اکسیژن فعال یا ازن ؟

خلاصه آنچه در این مقاله خواهید خواند :

اکسیژن فعال یا ازن ؟

آشنایی با خانواده اکسیژن
چگونه اکسیژن فعال به وجود می آید
رفع تناقض علمی در خصوص ازن
همکاری در فرهنگ سازی استفاده از این روش

اکسیژن فعال

اکسیژن فعال یا ازن ؟

ابتدا لازم است برای روشن نمودن ابهام ازن(ازون) یا اکسیژن فعال به مقدمه ای نسبت به خانواده اکسیژن بپردازیم. شاید بهتر باشد بگوئیم مولکول سه ظرفیتی ازن (ازون) و مولکول دو ظرفیتی اکسیژن و اتم تک ظرفیتی اکسیژن فعال همگی از خانواده اکسیژن می باشند. همانطور که در رسانه ها و مطبوعات و کتب علمی به این موضوع پرداخته اندکه مولکول ازن دارای خطرات و عوارضی می باشد که بر هیچ کس پوشیده نیست! وجود این مولکول با غلظت بالای ۳% می تواند خطراتی نیز داشته باشد.

به همین منظور همه ما از شنیدن و در دسترس بودن ازن (ازون) نگران می شویم. همچنین از طرف دیگر ازن (ازون) را به عنوان یک ضدعفونی کننده و اکسید کننده قوی معرفی نموده و استفاده و کاربرد آن را در صنایع، درمان ، کشاورزی و محل کار و زندگی به عنوان از بین برنده آلودگی ها و میکروارگانیسم های خطرناک معرفی و پشنهاد می کنند.

 

تناقض گفتار علمی

این تناقص گفتار علمی در خصوص ازن همیشه باعث ایجاد اختلاف نظر در بین مسئولین وکارشناسان گردیده و در بیشتر موارد مشاهده می گردد افراد نسبت به فرهنگ سازی استفاده از این قانون خدادادی مقاومت نموده و با تعاریف مخصوص ازن (ازون) به مقابله با آن می پردازند.

اما واقعیت چیست؟ اهمیت موضوع در اینجاست که مولکول ازن (ازون) فقط زمانی می تواند در حالت ۳ ظرفیتی خود باقی بماند که در جریان و شکم انرژی فراوان مانند پرتو ماوراء بنفش قرار بگیرد و هر زمان انتشار انرژی را قطع کنیم  ازن (ازون) از موقعیت ۳ ظرفیتی خود خارج شده و طی یک فرایند به ماهیت اتم اکسیژن و اکسیژن تبدیل می گردد.

بله درست است تمام تعاریف مثبت و بدون عوارض مربوط به اتم اکسیژن که از آن با نام اکسیژن فعال یا ازن یاد می کنند مربوط می شود  . اما متاسفانه از آنجائیکه مولکول ازن (ازون) فقط در شکم انرژی وجود دارد و به عبارتی در دستگاه های تولید اکسیژن فعال که از آن ژنراتور ازن یاد می کنند در قسمت خازن ژنراتور وجود دارد ،  پس از عبور از این مرحله به دلیل عدم وجود انرژی به ماهیت اکسیژن فعال تبدیل می گردد.

 

اکسیژن فعال

بطوریکه تولید این ژنراتورها اکسیژن فعال بوده و در واقع تعاریف مخصوص ازن (ازون) را ندارد و می توان تعاریف مخصوص اکسیژن فعال را به آن نسبت داد که همان تناقص مثبت آن با نگرانی های ازن (ازون) می باشد. بهتر است بگوئیم حتی لایه ازن (ازون) در اطراف کره زمین همان خازن کره زمین می باشد که به دلیل انرژی دائم پرتو ماوراء بنفش لایه آبی رنگ ازن بصورت دائم فقط در همان محدوده وجود دارد که باعث جلوگیری از خطرات طول موج های پرتو خورشید نیز می شود.

لذا چنانچه نسبت به ژنراتورهای ازن (ازون) و مولکول ازن (ازون) تعاریف حیرت آور و شگفت انگیزی در خصوص کاربردهای متفاوت آن برخورد نمودید، بدانید که نام اصلی این گاز با ارزش اکسیژن فعال ( activated oxygen ) می باشد. بنابراین خواهشمند است جهت فرهنگ سازی و جلوگیری از سوء تفاهم نسبت به رفع هرگونه ابهام در این خصوص مورد در هر شرایطی این موضوع را به مرجع مورد نظر انتقال داده تا در پیشرفت سریعتر آن و استفاده های مفید جهت هم میهنان عزیزمان گامی بزرگ برداشته باشیم.

 

اکسیژن فعال یا ازن ؟

 

 

عنوان مقاله : اکسیژن فعال یا ازن ؟

وبسایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب